Oriëntatie op jezelf en de wereld

Op IKC Aventurijn wordt gewerkt met de methode GO!. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek worden hierdoor geïntegreerd aangeboden. Ook worden er in het projectmatige onderwijs koppelingen gemaakt met andere vakgebieden zoals rekenen, taal en (begrijpend) lezen om zodoende een sterk samenhangend geheel te creëren.
Tijdens de GO! lessen wordt ingespeeld op de belevingswereld van de leerlingen. Volgens 8 vaste thema’s die zij in een cyclus van 2 jaar doorlopen, verkennen de leerlingen de wereld om hen heen. Door deze 2 jarige cyclus is er bij de leerlingen altijd voorkennis aanwezig waarop zij voort kunnen bouwen. Elk thema wordt daardoor in de onderwijsloopbaan van de leerlingen 4 keer behandeld vanuit een andere invalshoek. Zodoende ontwikkelen de leerlingen een breed gezichtsveld met veel algemene kennis, lerende vaardigheden en een onderzoekende en kritische houding.

 

Leren vanuit verwondering 

 

GO! gaat ervan uit dat de kracht van leren begint met verwondering. Verwondering prikkelt de nieuwsgierigheid, zet aan tot vragen stellen en stimuleert creatief denken. In onze thematische en geïntegreerde leeromgeving dagen we kinderen uit om verbanden te leggen, op onderzoek uit te gaan en hun kennis te verbreden. Leren vanuit verwondering betekent vooral de vreugde van het ontdekken en begrijpen koesteren. Zo ontwikkelen kinderen zich tot kritische en creatieve denkers die met plezier blijven leren.